Krönika – Småskalig kärleksaktion

Jag hoppar av tåget i ett soligt Östra Grevie och är på väg för att styra med det sista inför helgens Öppet hus, på Östra Grevie folkhögskola. Då jag jobbar som kommunikatör för Östra Grevie folkhögskola, har jag ihop med min kollega och medkommunikatör Linn Rådström fungerat som ”spindeln i nätet” under hela processen.

Under min promenad får jag snart syn på en söt liten handmålad flagga, upptejpad i en tunnel. Den är charmig och lite naivt utförd och får mig att dra på smilbanden. Som om ett barn står bakom den men jag har mina misstankar om att det är ett medvetet stilgrepp hos en vuxen. Jag uppfattar den till att vara en regnbågsflagga. En flagga som står för kärlek, fred och acceptans. Viktiga ingredienser inte bara i vår, utan i alla tider.

Jag får syn på ett par regnbågsflaggor till under min promenad och då de mer eller mindre har lett mig raka vägen till Östra Grevie folkhögskola, gör jag antagandet att ”vandalen” bakom flaggorna är någon kursdeltagare på skolan.

Då Vellinge kommun har nolltolerans mot ”klotter”, kan man fråga sig varför dessa fått stanna kvar? Är det för att vi behöver dra på smilbanden och känna att denna småskaliga kärleksaktion är något vi behöver idag? Eventuella tejprester är kanske ett pris värt att betala.

På nyheterna ser vi mycket elände och det är lätt att bli deppig och tro att hoppet är ute men så länge det finns goda och verksamma krafter därute, vägrar jag bli helt nedslagen. Även om det är omöjligt att värja sig helt. Vilket vi inte heller ska göra! För att förändring ska ske måste vi öppna ögonen. För att sen kavla upp armarna!

Det har jag lärt mig på Östra Grevie folkhögskola.

Jag jobbar som sagt idag som kommunikatör på skolan men under flyktingkrisen 2015 var jag själv kursdeltagare på Grafisk Design. Jag med mina kurskamrater var med och arrangerade en utställning vid namn Buy art for good sake. Alla intäkter gick till UNHCR och deras goda arbete under krisen. Vi lyckades faktiskt dra in en bit över 20 000kr! Inte illa för studerande, som mer eller mindre levde på CSN-bidrag.

Vi kunde inte bara titta på och valde därför att skänka, med hjälp av vår kreativitet.

Vi är inte de enda på Östra Grevie folkhögskola som gjort såhär. Senast förra året valde Konst och design-elever att trycka upp en tjusig bok med sina alster som de kallade DISTANS Art Book och skänka hela förtjänsten till FN-projektet Flicka. Ett projekt som arbetar mot att stoppa barnäktenskap och motverka könsstympning.

Jag är stolt ägare av ett exemplar av boken ifråga.

Att skapa positiva ringar på vattnet har alltid varit viktigt för Östra Grevie folkhögskolas kursdeltagare.

Det är inte bara som grupp, utan även på individnivå jag hör och ser hur människor kopplade till skolan gör gott därute.

Jag börjar tänka på kursdeltagaren Gino.

Gino har haft en tuff uppväxt med utanförskap där han tidigt inledde en kriminell bana. Men han kom till insikt och vill idag inget hellre än att var en inspiration till sina barn.

Gino är rom och har numera hjälpt många unga romer på rätt väg, varav en del precis blivit släppta ur fängelse. Han drömmer om att förändra samhället och exempelvis arbeta som socionom eller som studie- och yrkesvägledare.

Nu pluggar han Allmän kurs – Högskoleförberedande kurs med beteendevetenskaplig inriktning på vår Malmöfilial men han började sin Östra Grevie-resa på Serviceassistentutbildningen, som han klarade och fick ett diplom:

”För första gången i mitt liv blev jag belönad, det var stort för mig eftersom jag inte visste att jag var kapabel till det. Hela mitt liv hade bestått av misslyckande och nu hade jag någonting som inte kunde tas ifrån mig.”.

Öppet hus är alltid ett viktigt evenemang för oss som skola men just det här känns lite extra viktigt, då det är lite av en återgång till det normala. Det är stort för oss och något vi inte kunnat ha på flera år, pga pandemin.

Jag ser besökare ta informationslappar om allt från Undersköterskeutbildningen till Virtuell kompositör och ljuddesigner. Eller ställa frågor till kursansvariga på Konst och Design och Lärarassistentutbildningen mm.

Det finns en otroligt bredd på inriktningarna på skolan. 23 st för att vara exakt!

Men det är inte bara informationsutdelning som sker under Öppet hus, utan även workshops och konstutställningar. Det är hög nivå på de utställda verken och det är ibland svårt att tro att skaparna ”bara” går på en folkhögskola. Inte konstigt att det är så hög procentdel från Östra Grevie som tar sig vidare till högre utbildningar, så som Beckmans, Konstfack, HDK osv!

En glad besökare passerar mig med ett ursnyggt grafiktryck i handen. Jag känner igen det som en av vinsterna från lotteriet, som Konstgrafiken arrangerar i teckningssalen. Kul för vinnaren men snopet för mig som haft ögonen på just precis den vinsten.

Konstlotteriet är ett återkommande och uppskattat inslag under våra Öppet hus-arrangemang. Kursdeltagarna har valt att skänka årets intäkter till behövande i Ukraina.

Jag antar att de inte heller bara kunde titta på och därför valde därför att skänka, med hjälp av sin kreativitet.

Nu ett par timmar efter öppning har det har kommit en hel del besökare men jag känner aldrig något behov av att be någon hålla avstånd. Det sköter de så bra själv. Att hålla avstånd är vardag på ett sätt det inte var förr.

Trots avståndet folk håller, tycker jag mig se en värme hos de tillresta. Jag uppfattar dessutom distansen som ett tecken på respekt. Inte avstånd mellan människor. Folk ler och är artiga och ser allmänt snälla och vänliga ut i sitt kroppsspråk. Östra Grevie folkhögskolas positiva ringar på vattnet drar tydligen till sig en viss typ att människa. Nämligen snälla människor.

Så länge det finn snälla människor där ute, finns det hopp. Vi kan alla få hopp på olika sätt. Vissa via ett diplom och andra via en liten handmålad flagga.

/Julius Dahlström

Kommunikatör