Välkommen till Östra Grevie folkhögskola

Tillbakablick till 12/4 – Vad jag ser när jag blundar.

Kursdeltagare från vår uppskattade Fotolinje ( @fotografiostragrevie )ställde ut videokonst på @urbankonsthallen_hangaren för drygt en månad sedan.
Läraren Nils har dokumenterat 📹 🙌

Visst ser det grymt ut? 🤩

#fotoutbildning #fotolinje #videokonst #videoart #konstutställning #malmö #graffitihangaren #folkhögskola #väljfolkhögskola #östragreviefolkhögskola #östragrevie
8/5– Besöksdag 💜

Vill du söka till Allmän kurs i Östra Grevie? Missa inte våra återkommande BESÖKSDAGAR!

Spana in våra fina lokaler, träffa våra trevliga lärare och få en känsla av hur det är att studera hos oss!

Nästa tillfälle äger rum:
Onsdag 8 maj – kl 9-10

Var? Östra Grevie folkhögskola, Gamla landsvägen 39, Vellinge.
Bara ca 15 min med direkttåg från Malmö.

Personal möter upp dig/er i entrén, kl 9.

Välkomna ☀️

#allmänkurs #allmängymnaisekurs #högskoleförberedande #folkhögskola #väljfolkhögskola #östragreviefolkhögskola #östragrevie #besöksdag
Efter avklarad doktorsavhandling i molekylärbiologi stod dörren till jobb över hela världen öppen för Carolin Sörensson. Hon valde att bli lärare på Östra Grevie folkhögskola i Malmö.

-	Det här är min värld, här trivs jag bäst, säger hon.

En lärare blev föräldraledig och en annan trillade av sin häst – då blev ett lärarjobb ledigt på Östra Grevie folkhögskolas två skolor i Vellinge och i Malmö. Carolin fick jobbet och har stannat sedan dess. Nu är hon inne på sitt tionde år som lärare.

Hennes drivkraft är nyfikenheten och intresset för att lära ut gjorde Carolin till lärare. Eller var det kanske främst för att undervisning är rolig och givande?

Oavsett om hennes deltagare är unga vuxna på huvudskolan i Vellinge eller vuxna, främst med utländsk härkomst, i Malmö, älskar Carolin att undervisa.

Kärleken till att lära ut upptäckte hon under sin tid som doktorand. Själva forskningen, att undersöka vad som kan hjälpa växter att klara ett extremt klimat, var en ensam sysselsättning och hon kände ofta tidspress och prestationsångest. Den tid av studierna som hon undervisade var vad hon uppskattade mest, då kände hon sig hemma.

-	Redan som liten var jag rädd för vad människor skulle tycka om mig, jag ville vara duktig och prestera. Med min utbildning och den kunskap den har fört med sig har jag hittat en trygghet, säger hon.

Carolin tycker om att ta reda på hur saker fungerar och sedan förklara det på ett enkelt sätt. När hon planerar sin undervisning funderar hon först på varför deltagarna ska läsa det de gör och hur studierna kan relatera till deras vardagsliv. Studierna måste kännas begripliga och relevanta.

Läs vidare på vår hemsida! Länk i bio.

#folkhögskolanbildarsverige #allmänkurs #malmö #folkhögskola #utbildning #väljfolkhögskola #skånesfolkhögskolor #upplevfolkhögskola #ög_porträtt #östragreviefolkhögskola

Dagens lunch

Välkommen till våren i Östra Grevie!

• Frukost – Hel 40 kr
  • Lunch – Deltagare 70 kr
  • Lunch – Gäst 80 kr

MÅNDAG