Grattis Eskil!

Bild på Eskil

Det är knappast någon överraskning att en stor del av våra kursdeltagare tar sig vidare till högre studier 😎

Vi fortsätter vår Grattis-serie genom att gratulera Eskil, som kommit in på Psykologprogrammet 🥳 Eskil är fd. kursdeltagare som läst Allmän på vår Malmöfilial.

1) Grattis Eskil, du kom in på din drömutbildning. Är det som du trodde att plugga till psykolog?

Svar: Terminen har precis börjat men än så länge är det som jag tänkte mig att det skulle vara i början av psykologprogrammet. Vi har mycket fokus på grupparbete.

2) Varför vill du bli psykolog, vilken inriktning tänker du dig framöver?

Svar: Jag vill bli psykolog för att jag tycker att psykologi är intressant och att det är givande att jobba med människor.  Jag har drömt om att bli psykolog sen jag gick på högstadiet och tror att jag är ganska bra på att lyssna och har ofta fått höra att jag har psykolog-aura. Det finns många olika områden man kan jobba med men jag tror jag hade velat jobba med klinisk psykologi alltså diagnostisering och behandling av psykiska sjukdomar.

3) Vad har tiden på Östra Grevie folkhögskola Malmö betytt för dig?

Svar: Min tid på Östra Grevie folkhögskola gav mig en bra förberedelse inför universitetsstudierna. Det betydde mycket för mig att få bra rutiner och att träffa andra som var i samma situation som jag. Jag utvecklades mycket som person och träffade många människor jag aldrig hade träffat annars.

4) Vilka tips har du till kursdeltagarna som går på folkhögskola nu för att lyckas uppnå sina mål?

Svar: Det viktigaste för att nå sina mål är att tro på sig själv och inte ge upp! Ibland behöver man försöka flera gånger men det betyder inte att det inte kommer att gå. Exempelvis gjorde jag högskoleprovet fem gånger för att öka mina chanser att komma in på psykologprogrammet.

Intervjun är gjord av: Johanna Darnéus