Jason på Nobeltorget

Porträtt – Skolavhopparen Jason siktar på högre studier

ÖSTRA GREVIES PORTRÄTTSERIE

Möt våra deltagare, alumnis och lärare. Läs om deras utbildnings-resor och få insyn i vikten av folkhögskolan som samhällbyggande och individ-stärkande kraft.

Se fler porträtt här

Porträtt – Skolavhopparen Jason siktar på högre studier

Jason på Nobeltorget

Han har turnerat världen runt – men kallar sig inte musiker. Han hoppade av skolan som fjortonåring – och har nu toppbetyg. Han utstrålar lugn – men ångesten river i hans bröst. Följ med på engelsmannen Jason Cliftons fascinerande livsresa.

En liten pojke med mörka lockar tittar fascinerat ut genom fönstret från sitt radhus i Lincolnshire, i östra England. Där, vid gatans slut kör granntjejen skateboard. Hon flyger fram på brädan. Det ser härligt ut och tioåringen, som heter Jason, vill testa. Han köper en skateboard och faller pladask.

– Skateboarding var min första stora passion, jag älskade det från första gången jag satte foten på brädan, säger han.

Friheten och farten är det som binder honom till brädan. Jason tillbringar snart längre tid med sin skateboard än i skolan och bestämmer sig för att sluta plugget. Genom skateboard-åkningen upptäcker han musiken. Han får jobb i en gitarrbutik och börjar spela i olika band.

En dag får Jason frågan om att spela bas i ett nytt, lovande band. Bandet FEWS har just släppt sin första skiva och ska ut på turné när deras basist hoppar av. Jason hinner knappt tacka ja innan det är dags för världsturné. Storbritannien, Europa, USA. Livet på turné är olikt någonting annat: långa, intensiva dagar och obegränsat med alkohol. Och mest av allt älskar Jason att stå på scen:

– Det höga ljudet, energin från publiken och bandet – det är en fantastisk känsla! Om jag känner mig lite krasslig på morgonen försvinner det direkt när jag kommit upp på scen.

Jorden runt-turnén till trots kallar han sig ändå inte för musiker.

– Nej, jag kan inte läsa noter och det var länge sedan jag skrev musik, säger han.

Skivan gör succé och bandet planerar snart att spela in en ny. Inspelningsplatsen? Malmö, Sverige. Jag kanske ska flytta dit, tänker Jason, jag har ju aldrig bott utomlands och även om jag trivs i gitarrbutiken kan det vara kul med något nytt.

En isig novemberdag 2017 möter Jason sin nya hemstad. Han får snabbt vänner genom bandmedlemmarna, som alla nu bor i Sverige. Men jobb hittar han inte och sparkontot ekar snart tomt. Paniken stegrar. Jason ångrar sig, varför stannade han inte i London? Fast om han flyttar hem – hur ska han då ha råd till boende? Jason stannar. Fem månader efter flytten får han sitt första jobb, som diskare.

– Den sommaren fick jag ångest för första gången i mitt liv. Det tog tid att få personnummer och innan dess kunde jag inte studera svenska så jag tänkte jaha, ska jag diska hela mitt liv, berättar Jason.

I London var livet lätt. Han jobbade, spelade musik och skateade. Han var självsäker och kände sig hemma. I Sverige har han känt sig som en främling ända tills nyligen.

– Jag kände mig som killen som inte kunde svenska, trots att jag försökte. När jag pratade sa folk ofta ”ursäkta, vad sa du?”. Jag var vilsen, lite deprimerad och allt kändes meningslöst. Livet var svårt, jag kunde inte vända mig till musiken heller för vi hade inte så många spelningar just då.

När han äntligen kunde börja studera lättade mörkret något. SFI klarade han på några månader. Hans flickvän hade gått en keramikkurs på Östra Grevie folkhögskola och tipsade om skolan.

Målet med studierna? Först att bli klar med gymnasiet men efter det visste han ej. En ettårig yrkesutbildning kändes lagom, kanske skulle han bli lokförare?

Sedan upptäckte han att han gillade att studera. Naturkunskap, samhällskunskap, sociologi – det gav honom en ny syn på livet.

– Skolan betyder mycket för mig. Den väckte mitt intresse för exempelvis politik. Jag kopplar vad jag lärt mig i skolan med vad jag exempelvis ser i partiledardebatter på teve. Naturkunskapen öppnade mina ögon för vikten av miljö och hållbarhet.

Jason är en toppstudent och fick högsta studieomdöme fyra, vilket är ytterst ovanligt.

– Jag trodde att jag skulle få 3,5 men när jag öppnade datorn och såg 4:an tänkte jag wow! Äntligen känns det som att jag är på väg någonstans, jag är inte längre diskaren med dålig svenska.

Text: Johanna Darnéus

Foto: Linn Rådström

➞ Läs mer om folkhögskolan i Malmös utbildningar här (öppnas i ny flik)

Fotnot 1: Folkhögskolan har studieomdömen som motsvarande betyg i kommunal eller privat skola. Omdömet ges efter minst två terminer och är på en sjugradig skala mellan 1 och 4.

Fotnot 2: Jason blev antagen både till Malmö universitets miljövetarutbildning och Yrkeshögskolans vatten och miljöteknikerutbildning. Han läser nu den sistnämnda.

Utbildningar med öppen ansökan – just nu!

Här kan du läsa om alla våra utbildningar

Här kan du läsa hur ansökan går till