Vaccination till alla elever

Alla studenter kan nu få sin andra dos i Skåne!

Vaccination till alla elever

Information från regionen:

Alla studenter kan få sin andra dos i Skåne

UPPDATERING 20-08-2021:

Ska du studera i Skåne och har fått din första dos i en annan region? Då kan du nu boka tid för att få din andra dos på någon av de mottagningar som vaccinerar på uppdrag av Region Skåne.

För bokning och information om vilka mottagningar som erbjuder vaccination: skane.se/vaccintider

Läs mer på 1177.skane.se

PUBLICERAT 15-07-2021:

Till hösten kommer många för att studera i Skåne från andra delar av Sverige. Alla studenter som har tagit dos 1 i sin hemregion kommer att få möjlighet att boka dos 2 i Skåne.

– Det är viktigt att man tar sin första dos så fort man har möjlighet i sin hemregion. Ska man studera i Skåne till hösten kommer det vara möjligt att ta sin andra dos här. Vi vill att alla som kommer hit för att läsa på exempelvis universitet eller folkhögskola redan har tagit sin första spruta på hemmaplan för att minska smittspridningen, säger vaccinationssamordnare Maria Landgren.

I månadsskiftet augusti/september kommer det att finnas vaccin för att vaccinera studenter som fått första dosen i sin hemregion. Planering pågår nu för hur det kommer att fungera praktiskt på ett bra sätt. Det är också viktigt att skånska ungdomar som ska studera i övriga landet tar sin första dos när man erbjuds den i Skåne.

Annika Karlsson

Utbildningar med öppen ansökan – just nu!

Här kan du läsa om alla våra utbildningar

Här kan du läsa hur ansökan går till