Skolavslutningen 2024 – Östra Grevie – Bildspecial!

Skolavslutning i Östra Grevie kyrka

Inför skolavslutningen förra veckan publicerade vi en story på Instagram, där vi frågade:

”Hur känns det att det är skolavslutning?”

Resultatet blev följande:

70% svarade: 🥳

30% svarade: 🥲

Traditionsenligt hölls avslutningen i ett fullsatt Östra Grevie kyrka.

Det blev finfina och motiverande tal, stipendieutdelning och så klart imponerande sång från vår Musikteaterutbildning.

Det blev även en hyllning till utbildningschefen och tidigare rektorn Susanne Nilsson, som efter nästan 20 år i Östra Grevies tjänst nu går i pension  – Oj! Förlåt! ”Passion” menar jag så klart!

Vår nuvarande rektor Peter Ekstrand ställde sig på tvären och sa:

”Vi vägrar låta dig gå, utan har bestämt oss för att du kommer få hänga kvar på Östra Grevie”.

Men riktigt så dramatiskt var det så klart inte.

Han visade upp ett fantastiskt porträtt av Susanne, målat av den talangfulla kursdeltagaren Irja Bergman – kursdeltagare på Fria förberedande konstlinjen.

Självklart syftade Peter på att tavlan kommer få vara den ”Susanne” som hänger kvar på Östra Grevie folkhögskola, medan vi motvilligt får låta den riktiga Susanne gå vidare för att ”fritidsforska”.

En skolavslutning i sig är ju ett slags farväl. Vissa kursdeltagare kommer tillbaka till hösten, medan andra är klara med sin utbildning. För dem blir det ett avslut, vilket så klart är läskigt men förhoppningsvis mest spännande.

När avslutningen började lida mot sitt slut kastade jag en blick runtom i kyrkan och gjorde följande notering:

70% såg ut så här 🥳 och 30% såg ut så här 🥲

På ett ungefär.

Glad sommar! ☀️💜

Utbildningar med öppen ansökan – just nu!

Här kan du läsa om alla våra utbildningar

Här kan du läsa hur ansökan går till