Intervju med Frida Braide, deltagare på fotografiutbildningen 16/17

Östra Grevie folkhögskola är representerade på Landskrona fotofestival tillsammans med två andra förberedande folkhögskolor i tidningsutställningen ”BILD AV EN MÄNNISKA PICTURE OF A HUMAN BEING”.

Frida Braide studerade på Östra Grevies fotografiutbildning under läsåret 16/17 och nu medverkar hon som utställare på festivalen.

Kan du berätta om din medverkan på festivalen?

– Alla som kommer från Östra Grevie, Fridhem och Munka får varje år skicka in ett verk som passar årets tema eftersom vi volontärarbetade på festivalen året före. I år var temat porträtt.

Vad är det för fotografi du har med i utställningen?

– Jag skickade in en svartvit studiobild med ett kläckt ägg på. Meningen var att ta fram det stela, seriösa med bilden och sedan lägga till lite naivitet och barnslighet.

Utställningen är i år i tidningsformat, kan du berätta något om det?

– Det kan vara svårt för besökarna att hinna med att titta på allt. Detta året tänkte arrangörerna att det skulle vara roligare med en tidning som folk kan ta med sig hem.

Vad ser du själv mest fram emot att se på festivalen?

– Det finns en hel del som intresserar mig, till exempel utställningen om kärnkraftshaveriet i Japan 2011 av Carlos Avesta och Guillaume Bression. Jag tänker också se masterklassen som precis gått ut från Akademi Valand och Ingrid Eggen.

Vad gör du nu efter att du avslutat dina studier på Östra Grevie?

– Jag studerar en konstnärlig kandidat med inriktning fotografi på Akademi Valand.

Intervju med Frida Braide, deltagare på fotografiutbildningen 16/17