Avtackning – Lena

Lojal är ett passande ord för att beskriva vår före detta ekonomiassistent Lena.

Tillsammans med: vänlig, klok, rolig och ytterst trevlig då vill säga.

Lena har varit en del av Östra Grevie folkhögskola ända sedan oktober 2000, då vår dåvarande statsminister Göran Persson invigde Estethuset.

Men det dröjde ytterligare ett år innan hennes vikariat blev till en fast anställning. Hon lyckades tydligen imponera på den dåvarande ekonomichefen Lennart genom att kunna skillnaden på debet och kredit ( – Ja, ni får googla..).

Lena har haft en handfull andra anställningar, innan hon hamnade hos oss på Östra Grevie. De som bott på Möllan tillräckligt länge kanske sprang in i Lena som kassabiträde på Konsum vid Folkets park (Numera COOP) i Malmö? Sin karriär som ekonomiassistent påbörjades dock på bilföretaget Motorami AB.

På tal om lojal så håller Lena fortfarande kontakten med sina kollegor från sin tid på Motorami och de försöker ses minst ett par gånger per år.

De här träffarna har pågått i snart 43 (!) år.

På frågan efter någon anekdot kopplad till skolan berättar Lena om hur hon och en så kallad ”värsting” till kursdeltagare hade sina duster.

Just det, ni kan lägga till ordet ”tuff” bland beskrivande ord på Lena.

Kursdeltagaren envisades med att röka på trappen till huvudingången men Lena fortsatte envist att tillrättavisa henne. Gång på gång – tills det gav resultat och kursdeltagaren började röka på tillåten plats. Nu, i stället för att bråka började de i stället hälsa på varandra för att så småningom börja prata mer öppenhjärtligt.

När det var dags för skolavslutning gav ”värstingen” en kram och blombukett till Lena, tillsammans orden:

”Jag kommer sakna dig”

Hon hade känt sig sedd av Lena, vilket betytt något för henne.

Även om det började med bråk.

”Jag älskar folkhögskoleandan! Så många elever som kommer till oss som världens värstingar och lämnar skolan som sympatiska och upplysta människor. Många kommer till oss som inte klarat av den kommunala skolan och går ifrån oss till universitet och högskolor.”, säger Lena.

Lena berättar att hon kommer sakna sina arbetskamrater med tillhörande sammanhållning:

”Inte en enda morgon har jag vaknat och känt efter om jag kanske är lite sjuk idag, för jag har verkligen älskat att köra till jobbet varje dag. Kanske inte när alarmet gått på morgonen. Men väl i bilen har det varit okej. Jag kommer att sakna er alla!”

Vi kommer sakna dig också Lena.

Njut av din tid som pensionär Lena! Nu kan du resa, umgås med vänner, barn och barnbarn och framförallt bestämma över din egen tid.

Du behöver inte vara lojal mot någon arbetsplats längre men jag är helt säker på att du kommer fortsätta vara: Vänlig, klok, rolig, trevlig och så klart – tuff 💜

Utbildningar med öppen ansökan – just nu!

Här kan du läsa om alla våra utbildningar

Här kan du läsa hur ansökan går till