Med fokus på framtiden
– sedan 1914

Östra Grevie Folkhögskola på skånska Söderslätt är en av Sveriges största folkhögskolor. Här studerar du i en unik miljö, på en skola som ända sedan starten år 1914 haft fokus på framtiden. Din framtid.

Dagens Östra Grevie folkhögskola finns på två olika platser. Huvudskolan ligger i Östra Grevie mellan Malmö och Trelleborg, där har vi flest kurser. Utöver den har vi en filialer i Malmö på Persborgstorget. I Malmö har vi vår SFI-verksamhet, samt fyra utbildningar med Allmän kurs.

Här hittar du alla våra utbildningar ⤴︎

Manifest

I tider av starka högervindar och växande främlingsfientlighet hotas också fundamentet för den fria och inkluderande utbildning som vi står för. Därför vill vi nu satsa på kommunikation som lyfter värdegrunden och verksamheten som en motvikt till krafter som motverkar ett öppet, kreativt samhälle som ger människor fler chanser att utvecklas.

Mitt i Malmö. Och ute på den skånska landsbygden. Där finns vi. En skola och människor med olika historier, intressen och förutsättningar. Ibland verkar kontrasterna stora, men de krymper snabbt när vi ses. Kanske för att det personliga mötet har en naturlig plats här. Och kanske för att vi tror på något tillsammans, trots att vi är här av olika anledningar.

Detta är vårt manifest.
Vi vill ha ett varmare samhälle som låter fler vara med. Ett samhälle med plats för kreativitet och möjligheter att fortsätta lära genom livet. Ett skönare kunskapssamhälle som ger dig chansen och lusten att utvecklas, oavsett vad du kommer från och vem du är. Oavsett om du behöver en start eller en nystart i livet.

På Östra Grevie skapar vi tillsammans fler vägar in i det samhället.

Vi vet att ett varmare bemötande och personligt stöd gör skillnad. När andra tror på dig och när du får möjlighet att lära och skapa på dina egna villkor, då växer du. Det ger dig kunskapen och förutsättningarna att ta dig dit du vill. Det ger dig makt över tillvaron. Så att du kan och vill påverka samhället till något bättre för oss alla.

Vi förstår värdet av att ses. När vi träffas på riktigt med respekt för varandra och alla våra olikheter, lär vi oss något nytt. Både elever och lärare. Det mötet är också makt. Det ger oss en större förståelse för oss själva och den värld vi lever i. Och kanske en eller annan vän för livet.

Summan av vad vi vill, hur vi försöker göra det och din del i allt detta.

Det är vad som gör oss till Östra Grevie, en skönare maktfaktor.

Susanne Andersson, utbildningschef, Östra Grevie folkhögskola

Som en del av den svenska folkbildningen har Östra Grevie jobbat för att fylla kunskapssamhällets klyftor med tillit och ett annat lärande sedan 1914.

Kvinna som studerar

Om Östra Grevies folkhögskola

Huvudskolan och dess byggnader ligger vackert inbäddad i lummig parkmiljö i den lilla byn Östra Grevie. Här finns fantastiska omgivningar och strövområden, mystiska lämningar från hednisk tid och en modern, levande landsbygd. Kustens fiskeläger, fågelrika våtmarker och långsträckta, soldränkta sandstränder är bara en landsvägs cykeltur bort. Och kulturlivet och stadspulsen i Malmö, Lund och Köpenhamn når du med snabb och frekvent buss- och tågtrafik.

Sedan invigningen 1914 har skolan kontinuerligt vuxit med en flora av spännande byggnader; ateljéer och klassrum, bibliotek, restaurang, konferenscenter, bostäder och tränings- och fritidsmiljöer.

Skolan, som är politiskt och religiöst obunden, drivs med en folkhögskoleförening som huvudman. Vi har ett stort fokus på dig som individ; dina mål, möjligheter och din personliga utveckling.

Östra Grevie folkhögskola är också ett vitalt konferenscentrum med full service och en restaurang av absolut toppklass.

Vi finns på två platser i Skåne

Östra Grevie folkhögskola finns på två platser. Huvudskolan ligger i Östra Grevie mellan Malmö och Trelleborg, och vår filial i Malmö ligger på Persborgstorget.

Värdegrund

Vi tror att kunskap och utveckling bygger på lust, kreativitet och uthållighet. På Östra Grevie folkhögskola medverkar vi till att öppna stängda dörrar hos enskilda människor och ger dem möjligheten och modet att själva välja mål och mening i livet.

En kreativ och flexibel miljö attraherar människor, den attraherar studerande och den attraherar lärare. För att kreativiteten skall fortsätta växa måste vi tro på det vi håller på med, vi måste känna oss säkra på att det vi gör är viktigt för andra människor och vi måste göra det tillsammans.
Riksförbundet Narkotikafritt samhälle

Vi på Östra Grevie folkhögskola stödjer Riksförbundet Narkotikafritt samhälle.