Historiepodden

Hej och välkomna till en Ding Ding värld – Sveriges enda historiepodd som tar upp allt ifrån levande vikingar, vampyrer, giljotiner till sexualitetens – och läskens utsökta historia.

Poddarna är, under historielektionerna, skapade av deltagarna på Östra Grevie folkhögskolas högskoleförberedande kurs vårterminen 2021. Alla avsnitt är fristående och visar på en fantastisk process i att bearbeta källor och material, kring ett visst ämne, till att producera en podd med intressant fakta som bearbetats för att ge dig som lyssnare en trevlig stund samt kunskap kring de olika ämnena i denna vår ”Ding Ding värld”. Outro och intro till poddarna har skapats i ett samarbete med Selma Ehlde, på musik- och teaterutbildningen på skolan.

Kvinnors sexualitet – Historia

Podcast av Johanna Forslund.

Glimmapodden

Podcast om Glima av Felix, Maria och Hedda. Intervjuperson: Lars Magnar Enoksen

Pålmannen

Podcast om Pålmannen av Elis Påhlman